Σαν σήμερα, το 1865, εκδίδεται το σπουδαίο έργο του Lewis Carroll «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων». Πρόκειται για ένα έργο, που δεν έπαψε να προκαλεί με την αντοχή του στο χρόνο. Προβλημάτισε φιλολόγους και μεταφραστές με τα λογοπαίγνια του, ψυχαναλυτές με τα κρυφά του νοήματα, εικονογράφους και ζωγράφους. Μήπως, όμως, ήρθε η ώρα να «προβληματίσει» και βιολόγους; Αν νομίζεις πως η απάντηση είναι ναι, τότε συνέχισε την ανάγνωση του παρακάτω άρθρου μου.
Η υπόθεση έχει ως εξής: Η Αλίκη έχει μεγαλώσει. Πηγαίνει Β΄ Λυκείου κι είναι ζευγάρι με τον Άλεξ, πρωτοετή φοιτητή του βιολογικού.
«Τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου. Στο εξοχικό τους η μητέρα της είχε ήδη αρχίσει να μαζεύει τα πράγματα τους για την επιστροφή τους στη Θεσσαλονίκη.
Στεκόταν στην παραλία και πέταγε βότσαλα στη θάλασσα. Σκεφτόταν ότι το καλοκαίρι είχε τελειώσει, ότι σε λίγες ώρες ο Άλεξ θα έφευγε κι ένιωθε ένα κενό μέσα της. Στεναχωρημένη και νευριασμένη κάθισε σε ένα βράχο. Μα, τι τελοσπάντων έβρισκε ο Άλεξ στη Βιολογία; Η ίδια τη βαριόταν θανάσιμα. Εκείνος πάλι, όλη μέρα στα εργαστήρια να πειραματίζεται με τα φυτά. Αχ, αυτά τα φυτά πόσο τα μισούσε… Της είχαν κλέψει το αγόρι της. Τον έβλεπε μια-δυο φορές το χρόνο για τρεις-τέσσερις μέρες.
Η οθόνη του κινητού της φωτίστηκε από το μήνυμα που κατέφθασε. Αυτός ο μικρός φωτισμός την έκανε ξαφνικά να παρατηρήσει ότι δίπλα της βρισκόταν ένα μικρό φυτό, ένα λουλούδι. Πήγε να το ξεριζώσει, να το εκδικηθεί, να το πονέσει… Και τότε; Ω του θαύματος! Εκεί δίπλα της βρέθηκε ο Άλεξ και η ίδια ξεναγός του στη μαγική χώρα των φυτών, όπου τα πάντα μοιάζουν σαν παιγνίδισμα της φαντασίας, σαν μύθος, σαν παραμύθι, σαν όνειρο κι εν τέλει σαν (βιολογική) πραγματικότητα…»
Όλη αυτή η ιστορία, όλο το ταξίδι της Αλίκης στη χώρα των φυτών δεν είναι παρά μια προσπάθεια διδασκαλίας της φωτοσύνθεσης με αρωγό τη μυθοπλασία. Θες γιατί “ο μύθος είναι μια γλώσσα που λειτουργεί σε ένα ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο, όπου το νόημα “απογειώνεται” από το γλωσσικό έδαφος στο οποίο κυλά; (Lévi-Strauss).” Θες γιατί η διδασκαλία είναι τέχνη κι επιστήμη;